LAG VS LAG


Varje lag har 5 spelare på banan. Varje lag får lov att ha hur många avbytare som helst, men man får bara byta avbytare mellan matcherna.

Skulle skada uppstå får man ta in en avbytare mellan rundorna men då är den skadade spelaren ”förbrukad” dvs han får inte spela mer under dagens turnering.

Det är tillåtet för personer utan lag att agera avbytare. Då får lag som behöver en spelare använda sig utav denna person. Det är först till kvarn som gäller när det kommer till avbytare. Flera lag kan alltså inte använda sig utav samma avbytare.

Alla typer av vapen är godkända, dock endast semiautomatiska vapen. Inga high cap magasin,enbart mid cap eller low cap magasin gäller.Det finns ingen begränsning på hur många magasin man får lov att bära. Den högsta tillåtna joule på vapnet är 1J. Tracer är ett krav. Alla vapen med kolv måste vara på axeln eller armen när man skjuter. Det finns ingen minimum distans och inte heller några “pangregler”. Samt att kniv eliminering räknas.


MATCHER


➢ En match består av 3 rundor.

➢ Finalen består av 5 rundor.

➢ Lagkaptenerna singlar slant med domare innan spel för att välja sida.

➢ En runda är max 3 minuter.

➢ 3 rundor: vinner samma lag 2 rundor så är den matchen avgjord, och domaren

bestämmer om en tredje runda är nödvändig.


POÄNG


➢ Max 10 poäng per match

➢ 2 poäng för att ta tag i flaggan först.

➢ 5 poäng om flaggan nuddar motståndarens vägg. .

➢ 1 poäng för varje eliminering

➢ 3 bonuspoäng ifall flaggan nuddar väggen i motståndarens bas med motståndare fortfarande vid liv.


TID

Efter klartecken från båda lagen blåser domaren i visselpipa och tiden startar. Varje runda är 3 minuter, domaren blåser i visselpipa efter 3 minuter och då är matchen över.


FLAGG REGLER

➢ Ta flaggan först ger 2 poäng.

➢ Har man flaggan måste den synas ordentligt på kroppen eller i handen, man får inte

gömma den i fickan eller i sina händer.

➢ Man får lov att släppa flaggan på marken eller ge den till en lagkamrat, man får inte

kasta iväg flaggan.

➢ Nuddar flaggan på motståndarnas vägg ger det 5 poäng.

➢ Blir flaggbäraren träffad måste han släppa flaggan på en gång, med risk för varning om detta inte sker med en gång.



INNAN STARTSIGNAL


Båda lagen börjar med gevärspipan och ena foten mot sin basvägg, Vid tjuvstart får man straff på 5 poängs avdrag.


DOMARE / LINJEDOMARE


➢ Domaren har makt att påvisa träff under spelets gång.

➢ Domaren har alltid rätt.

➢ Domaren löser konflikter om så skulle uppstå.


TRÄFF


Om du får en kula på kroppen, ryggsäck, kamera eller diverse har du blivit träffad. Träffar signaleras omedelbart med att höja handen ovanför huvudet och ropa TRÄFF. Då lämnar man banan alternativt ställer sig ur vägen. Är man träffad och ute ur rundan får man inte prata. Träffas ditt vapen räknas detta inte som träff. Träffar man motståndaren samtidigt som han träffar dig är båda ute. Ricochet räknas inte som träff. Hål som man inte kan få ut huvudet genom får inte skjutas ut ur.


VARNINGAR


➢ 1. Första varningen: laget förlorar den rundan, och alla poäng från denna rundan.


➢ 2. Andra varningen: Laget förlorar den rundan och spelaren som orsakade varningen

får inte spela mer under den matchen (3 rundor)


➢ 3. Tredje varningen: Laget förlorar den rundan och spelaren som orsakade varningen

får inte spela mer under dagens turnering, laget spelar med en man kort resten av dagens turnering.


➢ 4. Fjärde varningen: Laget förlorar matchen och får inte spela mer på turneringen.